fredag, maj 12, 2006

Mark Haddon

Kommer ni ihåg boken som Virpi pratade om tidigare i år "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" som handlade om en tonårskille med autism där kapitlena är numrerade med primtal? Nu har även jag läst boken och jag tycker den är bra och tänkvärd. Utifrån den autistiskes synvinkel får man veta hur han uppfattar världen. Man får veta att han inte kan sålla bland de intryck han får utan allt ska registreras och när någon händelse blir för stor kurar han gärna ihop och "gör jämmer". Man kan i sådana situationer (tex i en affär) även förstå mamman som inte står ut med sådana scener.

Historien är även uppbyggd som en deckare - vilket kanske kan locka fler deckartokiga läsare...

Virpi kände inte alls till författarens bakgrund. I min upplaga står det att Mark Haddon är barnboksförfattare och att denna bok är hans debutroman. Att han själv skulle vara autistisk och att boken skulle vara en självbiografi, som vi spekulerade i, verkar däremot inte troligt.

/Annelie

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blev själv påmind om boken för någon dag sedan - måste läsa! Lägger till den på listan över böcker som jag vill hinna läsa i sommar.