tisdag, oktober 02, 2007

Glasbruket

Jag har precis avslutat boken "Glasbruket" som är skriven av den isländske författaren Arnaldur Indridason. Han har fått mycket uppmärksam och den här boken som jag har läst belönades med Glasnyckeln för Nordens bästa kriminalroman 2002.

Jag hade vissa förväntningar på denna bok, men när jag läst den blev intrycket "jasså". Och när jag funderade över ett beskrivande ord för boken så blev det "platt". Eller "Var det här allt?". En deckare som inte bjuder på spänning, inte har någon tydlig intrig och språket simplet. Möjligen kan boken säga något om "det isländska" men det som rör detta skulle även kunna gälla någon annanstans. Det enda som väcker intresse är foskningsdatabasen med alla isländare, deras släktträd och sjukdomar - Finns den på riktigt?

Jag har fler böcker av Indridason liggandes i bokhyllan. Är de senare böckerna bättre eller ska jag lämna tillbaka dem olästa?
/Annelie

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad tråkigt att höra, jag trodde den här Arnaldur Ingr-hur-var-det-nu var något jag ville läsa... Läste så spännande kommentarer om honom någonstans.