lördag, april 21, 2007

Berlinerpopplarna


För en tid sedan köpte jag en bok med den vackra titeln "Berlinerpopplarna". Boken är skriven av den norska författaren Anne B. Ragde och beskrivs som en riktig "feel-good-roman" som påminner om stämningen i filmen Änglagård"

Boken handlar om tre norska bröder som för länge sedan brutit med varandra (eller föräldrarna) om man hellre vill se det så. Efter många år återser de varandra vid moderns dödsbädd och även den äldste broderns dotter sluter upp. Många år har gått sedan de sågs och egentligen känner de inte varandra. Bröderna har tydliga karaktärer och känns en aning stereotypa. De har underliga relationer till varandra och sina föräldrar. Egentligen händer det inte särskilt mycket under bokens gång utan i julstöket nystas det i det gamla för att de slutligen själva får veta varför de haft det så knasigt tillsammans i familjen.

Själv tycker jag att boken var mysig att läsa. Än bättre hade upplevelsen varit om jag sparat den till jul… Däremot saknades spänningen i boken eftersom det inte fanns några riktiga spänningar mellan bröderna och ibland kändes dialogen för "pluttenuttig". Spänningen fanns däremot bland de redan döda och den blev därför inte påtaglig för mig som läsare. Däremot är boken tragikomisk, kanske för de något skruvade karaktärerna. Tänk er själva: bonden, bögen och begravningsentreprenören! Upplösningen kommer också som en riktig överraskning och detta tillsammans gör ändå boken läsvärd.

/Annelie

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

En typisk julbok alltså. Själv så har jag lånat Sommarboken av Tove Jansson som jag tänkte läsa så snart jag får sommarlov!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag hittade en recension: http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=691

Någon som läst den? :-)

Anonym sa...

För ganska precis två år sedan hade vi temat Tove Jansson. Jag läste själv någon av Muminböckerna, men några andra läste hennes "vuxenböcker". Om jag minns rätt blev slutsatsen:
Tove J:s Muminböcker är fantastiska men hennes vuxen böcker är konstiga-dåliga:(
Vad tycker du, Linda, om Sommarboken?