onsdag, februari 28, 2007

Sent om sider...

Vi hade en jättetrevlig juntakväll, som vanligt - och var nästan fulltaliga, nästa gång hoppas jag vi lyckas vara alla! Här är böckerna vi pratade kring, majoriteten var historiska men undertecknad gjorde också pr för boken att läsa till nästa gång: "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Den finns i pocket nu och borde falla alla som gillade Anna Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam" i smaken. På bilden ovan syns från vänster Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger", Han Suyins "Det förkrympta livet" och "Tills morgonen gryr" som båda utspelar sig till stor del i Kina i modern historisk tid. Den första titeln är självbiografisk och Ylva älskar de böckerna. Därefter kommer "Roms portar" som ingår i trilogin Kejsaren av Conn Iggulden. Den finns just nu på Adlibris inbunden på bokrea för 49 kr, annars kostar deras pocketböcker 39 kr. Ewa berättade om den. I andra raden från vänster ligger Oryx and Crake av Margaret Atwood. En helt fascinerande berättelse om en eventuell framtid. Den har så många plan, och innehåller genmanipulation, galna ko-sjukan, mänskliga relationer och mycket mer och uppenbarligen är jag väldigt förtjust i den... Därefter kommer Jan Guillous "I Häxornas tid" som inte är ett skönlitterärt verk utan ett dokument av en tid som och en hysteri som vi inte vill vara med om. Virpi berättade färdigt om den underliga boken "De tretton stegen" som hon lyssnat på och hennes återberättande var mycket intressant att lyssna till men tydligen är inte boken lika bra. Karin Boyes dikter ligger där eftersom den hör ihop med Linda Olssons bok. Lotta hade läst Gunnlaug Ormstungas saga och vi konstaterade att redan de gamla vikingarna visste att underhållningsvåld fångar läsaren. De är väldigt spännande och intressanta de gamla sagorna. Sara Lidmans Hjortronlandet är också en historisk roman i någorlunda nära tid till nutid, början av nittonhundratalet och en sån som står på min personliga måste-läsas-lista. Dessutom pratade vi om "Affairen vid Ratan" som startade temat med historiska böcker. För oss som är Västerbottningar och blivit matade med "slaget vid Ratan" sedan första klass så är den ett måste. Jag tror det blev alla, ni får komplettera om det var något mer som skulle ha sagts.
Vi bestämde också att ha junta vecka 15 nästa gång och att gå och se Amadeus tillsammans. Jag återkommer om teatern, Annelie återkommer om nästa junta för vi ska försöka ha den på Kulturens Hus.
/Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du sett att "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" har kommit ut på pocket? På Adlibris står det "ännu inte utkommen".

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag såg bara att den fanns på Adlibris, läste inte det finstilta bredvid pris och bild men där står det ju att den inte kommit ut än. Ska vi ta den boken till då nästa gång istället? Sara har min så jag kan inte låna ut den till dig förrän hon läst ut den.